Pin it

Hotellstjärnor från Hotelstars Union

Det är viktigt att du som gäst vet vad du kan förvänta dig när du bokar ett 3- eller 4-stjärnigt hotell hos Arp-Hansen Hotel Group. För att öka genomskinligheten och inte minst igenkännandet för gäster som reser över landsgränser har Danmark och nu också Arp-Hansen Hotel Group anslutit sig till klassifikationen HOTELSTARS UNION.

Stjärnklassifikationen innebär en större likriktning i utdelningen av stjärnor på de enskilda hotellen över landsgränserna. En lång rad europeiska länder har redan anslutit sig till klassifikationen, som vi på Arp-Hansen Hotel Group har stora förväntningar på.

Hotellstjärnor i rampljuset

Inför den nya klassifikationen anpassade vi under 2015 en rad tjänster och produkter på de enskilda hotellen för att säkerställa större insyn och bättre igenkänning för stjärnorna. Med Hotelstars Union är hotellstjärnorna fördelade enligt följande:

  • Phoenix Copenhagen behåller sina glittrande fyra stjärnor. Det vackra, klassiska hotellet på Bredgade är nu stärkt i sin position som fyrstjärnigt hotell efter en lyxig renovering av rumskategorin Executive. Renoveringen utfördes under första kvartalet 2016, och här var det viktigt att värna om den eleganta stilen som hotellet är känt för. Samtidigt fick rummen ett modernare utseende.
  • 71 Nyhavn Hotel behåller också sina fyra stjärnor. Det charmiga och stämningsfulla huset som ligger på hörnet av Nyhavn och Köpenhamns hamn blir ännu bättre av totalrenoveringen av det röda packhuset. Under hösten 2016 återuppstår 71 Nyhavn som ett unikt och lyxigt hotell.
  • Imperial Hotel förblir också fyrstjärnigt. Ett gediget hotell med stil och atmosfär och med centralt läge. Hotellet har löpande blivit renoverat och utvidgat under de senaste åren.
  • The Square kommer framöver att kunna skryta med att vara ett fyrstjärnigt Garni-hotell. Vår eleganta och moderna designpärla mitt på Rådhuspladsen, som verkligen lever upp till förväntningarna på ett fyrstjärnigt hotell.
  • Tivoli Hotel & Congress Center är med den nya klassifikationen ett fyrstjärnigt Superior-hotell.
  • Copenhagen Island kommer framöver att bli fyrstjärnigt. Hamnhotellet, som med stilren design och arkitektur av Kim Utzon erbjuder härliga faciliteter, och som fortsätter att vara ett av stadens populäraste hotell.
  • Copenhagen Strand kommer att få den nya titeln fyrstjärnigt Garni och är stadens strandhotell vid Köpenhamns nya hamnpromenad. Vi hälsar dig välkommen till ett förvandlat och totalrenoverat hotell. All inredning har valts ut speciellt för att skapa diskret lyx och ge rummet en stilren prägel och extra komfort.
  • Gentofte Hotel förblir trestjärnigt. Gentoftes "eget" hotell, som är känt för sin mysiga stämning, goda mat och bekväma och moderna rum.
  • Wakeup Copenhagen-hotellen – Carsten Niebuhrs Gade och Borgergade – blir båda tvåstjärniga Garni Superior-hotell. En passande benämning på de snygga lågprishotellen som är inredda med designmöbler, stilrena och moderna rum och med adresser på några av stadens bästa och mest centrala lägen.


Hotellstjärnor och definition

Garni: Ett Garni-hotell är ett hotell som bara erbjuder frukost. Ett Garni-hotell kan inte få 5 stjärnor.

Superior: Ett Superior-hotell är ett utomordentligt hotell som mer än väl uppfyller kraven för sin kategori, men som inte uppfyller minimumkraven för nästa kategori. Dessa hotell erbjuder normalt en hög servicenivå. "Superior" finns för alla hotell – även Garni-hotell.

Det är många saker som påverkar utdelningen av hotellstjärnor. Här nedan har vi listat några av de viktigaste punkterna för varje stjärnkategori. Du kan se hela listan på Hotelstars Unions egen hemsida.

1 hotellstjärna: 

  • Alla rum har dusch och toalett eller badkar och toalett
  • Daglig städning
  • TV med fjärrkontroll
  • Bord och stol
  • Tvål
  • Handdukar
  • Reception
  • Frukost


2 hotellstjärnor:
 

  • Frukostbuffé
  • Läslampa vid sängen
  • Internet på rummet eller hotellet
  • Betalning via kreditkort
  • Schampo
  • Hyllor för sängkläder
  • Utbud av hygienprodukter (tandborste, tandkräm m.m.)


3 hotellstjärnor:
 

  • 14-timmarsbemannad reception Dygnet runt-bemannad telefonreception 
  • Tvåspråkig personal
  • Lounge i receptionen och bagageservice efter förfrågan
  • Utbud av drycker på rummet
  • Telefon på rummet
  • Hårtork och våtservetter
  • Spegel och plats för bagage
  • Sykit, skokräm samt tvätt- och strykservice
  • Extra kudde och täcke efter förfrågan


4 hotellstjärnor:
 

  • 16-timmarsbemannad reception Dygnet runt-bemannad telefonreception
  • Lobby med sittplatser och drycker samt hotellbar
  • Minibar eller 16-timmars roomservice
  • Stoppad stol/soffa med bord
  • Badrock och innetofflor efter förfrågan
  • Kosmetiska produkter (t.ex. badmössa och nagelfil), sminkspegel m.m.


5 hotellstjärnor:

  • Dygnet runt-bemannad reception och flerspråkig personal
  • Parkeringsservice
  • Concierge
  • Rymlig reception med många sittplatser och drycker
  • Personlig hälsning till varje hotellgäst (med blommor eller en gåva på rummet)
  • Minibar och mat/drycker via 24-timmars roomservice
  • Produkter för personlig vård
  • Internet
  • Säkerhetsbox på rummet
  • Strykservice (1-timmesleverans) och skoputsarservice
  • Turndown-service på kvällen

Denna information kommer från Hotelstars.eu